Geotechnický průzkum pro Berounský tunel pokračuje, projekt získal kladné stanovisko
Geotechnický průzkum pro Berounský tunel pokračuje, projekt získal kladné stanovisko
Vizualizace Berounského tunelu včetně přemostění Berounky: Správa železnic
Příprava stavby železničního tunelu z Prahy do Berouna může pokračovat – projekt získal od ministerstva životního prostředí kladné stanovisko EIA. SG Geotechnika provádí geotechnický a geofyzikální průzkum, jehož výsledky budou klíčové pro správné projektování tunelu a vlastní realizaci stavby
Železniční tunel Praha–Beroun je blíže k realizaci. Teď přijde na řadu výkup pozemků a také vyřízení stavebního povolení. Samotné ražení tunelu by mělo odstartovat v roce 2031. Tunel dlouhý téměř 25 km povede z pražských Hlubočep do Berouna a je součástí frekventované trati III. tranzitního koridoru Praha–Plzeň–Norimberk/Mnichov. Ulevit by měl nejen stávající železniční trati podél řeky Berounky, ale také silniční dopravě. Cestu z Berouna do Prahy by stavba měla zkrátit ze 45 na 13 minut.
Geotechnický průzkum pro Berounský tunel
Od roku 2023 provádí SG Geotechnika ve spolupráci se společností GeoTec-GS první etapu průzkumných prací. V trase budoucího tunelu bylo již realizováno přibližně 80 průzkumných vrtů, z nichž některé dosahují hloubky přes 200 metrů. Získaný materiál poté putuje k další analýze. Vrtná jádra spolu s výsledky laboratorních a polních zkoušek pomohou odborníkům pochopit geologické a hydrogeologické podmínky v místech budoucího tunelu, což je klíčové pro správné projektování tunelu a vlastní realizaci stavby.
Náš kolega, manažer zakázky Berounského tunelu Milan Novák, představil sadu vrtů z portálu Hlubočepy a uvedl: „U subhorizontálního vrtu délky 80 m jsme zaznamenali největší tektonickou poruchu na úrovni 57 a 58 metrů. Největší přínos je to, že jsme při provádění průzkumných vrtů nenarazili na žádnou jeskyni.“ Případný výskyt krasových jevů v trase tunelu by při jeho realizaci přinesl značné komplikace především v části prováděné metodou TBM. Obecně lze konstatovat, že geologie mezi Smíchovem a Berounem je velice pestrá. Průzkumnými vrty jsme zastihli jak vápence, tak břidlice a u Berouna vyvřelé horniny (diabas).
Geofyzikální průzkum a pasportizace vodních zdrojů
Kromě vrtů realizujeme také geofyzikální průzkum celé trasy pro zjištění inženýrskogeologických poměrů území se zaměřením na problematická místa – tektonické poruchy. Součástí prací je i pasportizace přibližně 925 vodních zdrojů v blízkosti trasy, což pomůže navrhnout řešení minimalizující dopady stavby na okolí. Získané informace budou využity při tvorbě projektové dokumentace. Přípravné práce vlastní stavby by měly začít za tři roky, zahájení ražeb tunelu je plánováno na rok 2031.
Více v reportáži ČT1:
Více o přípravě Berounském tunelu, jednoho z nejdelších železničních tunelů v České republice »