CZ | EN

Výstavba nového úseku dálnice D4, Příbram – Písek

Výstavba nového úseku dálnice D4, Příbram – Písek

Lokalita
Příbram – Písek

Náš přístup 
Geotechnický dozor, řízení využití haldoviny po těžbě uranu, kontrola kvality materiálů, monitorování geotechnických parametrů, dohled nad hutněním a zajištění bezpečnosti a ekologických standardů při výstavbě dálnice D4.


Projekt výstavby dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem umožnil udržitelné využití místních odvalů po těžbě uranu. Drcené kamenivo vyráběné z odvalů se pod geotechnickým dozorem odborníků společnosti SG Geotechnika stalo základním stavebním prvkem při provádění zemních prací na dálnici D4 

Nový úsek dálnice D4 v úseku Příbram – Písek zahrnoval udržitelné využití lokálních odvalů z těžby uranu na Příbramsku. SG Geotechnika zajišťovala nezávislý geotechnický dozor při výstavbě dálnice D4, včetně řízení využití haldoviny po těžbě uranu, monitorování geotechnických parametrů, kontroly kvality materiálů, dohledu nad hutněním a zajištěním bezpečnosti i ekologických standardů.

Drcené kamenivo vyráběné z odvalů z těžby uranu se stalo základním stavebním prvkem na severních úsecích dálnice D4 Háje – Milín a Milín – Lety. Materiál splňoval požadavky českých i evropských norem a stal se stěžejním stavebním prvkem při provádění zemních prací, konkrétně sanaci podloží násypu, štěrkových polštářích, plošného založení stavebních objektů, ale i v aktivní zóně zářezů a dalších.

Jednou z hlavních výzev byla nutnost zajištění stability a požadovaných pevnostních parametrů při použití hornin z těžby uranu. Bylo zapotřebí pečlivě vybírat vhodnou hutnicí techniku a technické parametry pro dosažení požadované kvality konstrukcí. Pravidelná kontrola měření radioaktivity na výstavbě dálnice D4 probíhala při expedici i na stavbě státním podnikem Diamo. Limitní hodnoty záření alfa nebyly překročeny, což umožnilo bezpečné využití kameniva v konstrukcích dálnice D4.

Dostavba dálnice D4 výrazně zrychlila spojení mezi Prahou a jihem Čech. Nový úsek přinesl 32 kilometrů moderní infrastruktury, která zlepšila plynulost dopravy na trase Praha – Příbram – Strakonice – Písek a dále směrem k hranicím s Německem. Projekt byl realizován formou PPP, tedy partnerstvím veřejného a soukromého sektoru. Použití drceného kameniva umožnilo udržitelně využít místní zdroje a tím snížit emisní zátěže plynoucí z dopravy na velké vzdálenosti. Tento projekt je příkladem efektivního využití alternativních materiálů v okolí stavby.

Čtěte více »